Over de fiets
Het populairste vervoermiddel in Nederland
De fiets - van hout tot elektrisch
Het is voor jou vast geen verrassing om te lezen dat de medewerkers van Fietsshop Haren dol zijn op fietsen en alles wat hiermee te maken heeft. Dagelijks repareren wij weer vele fietsen in onze werkplaats, verkopen we prachtige nieuwe fietsen in de winkel en laten wij de meest uiteenlopende fietsaccessoires door onze handen gaan. Hoewel we verschrikkelijk veel met fietsen te maken hebben, hebben wij het wiel natuurlijk niet uitgevonden.
De fiets bestaat nog niet zo lang. In het jaar 1771 werd de fiets, hoewel wel in een iets andere stijl, in de vorm van een loopfiets geïntroduceerd. De eerste echte fiets kwam op de markt in 1885. Deze leek al een stuk meer op de fiets waar wij tegenwoordig op fietsen. Ben je benieuwd naar de geschiedenis van de fiets? Lees dan gauw verder.
De eerste fiets: de Velociféra
De eerste ‘fiets’ verscheen in 1771 in een park in Parijs. Eigenaar Mede de Sivrac presenteerde deze loopfiets onder de naam velociféra. Deze loopfiets bestond uit drie onderdelen en een ondraaibaar mechanisme die vast zat aan het stuur. Hierdoor was echt fietsen erg lastig omdat men alleen de mogelijkheid had om rechtuit te fietsen.
De houten draisine
In 1817 kwam Denis Johnson met een nieuwer model op de markt: de houten draisine. Dit was nog steeds een loopfiets, maar deze was wel uitgerust met een stuurmechanisme waardoor de oudere loopfietsen hopeloos overbodig werden. Met de houten draisine kon je namelijk wel bochten maken, wat natuurlijk heel veel praktischer was. Nadat Johnson een patent kreeg op de houten draisine verkocht hij het ontwerp aan een aantal geïnteresseerden. In de jaren die hierop volgden werd de loopfiets steeds meer verbeterd, waardoor de uitvinding van de houten draisine officieel als het begin van de ontwikkeling van de fiets gerekend mag worden.
De Macmillan
25 jaar later, in 1839, kwam de Macmillan op de markt. Een schotse smid bedacht als eerste dat een setje pedalen zouden kunnen werken om zich zo voort te kunnen bewegen. De pedalen verbond hij met de drijfstangen en hefbomen aan de achteras, waardoor hij niet meer met zijn voeten hoefde af te zetten zoals bij de loopfietsen die hieraan vooraf gingen.
Leuk weetje: op 6 juni 1840 reed deze Schotse smit met de Macmillan een meisje aan toen hij een groep mensen probeerde te ontwijken. Hij kreeg hiervoor een boete van 5 shilling wegens gevaarlijk rijgedrag. Deze boete was de eerste boete in de geschiedenis die uitgedeeld werd aan een fietser.
De Pierre Lallements patent
De fransman Pierre Lallements was uiteindelijk degene die de houten draisine van loopfiets tot echte fiets wist te transformeren. In 1862 werd hij geïnspireerd door de houten loopfiets om zijn eigen variant te ontwikkelen. Met pedalen aan het vergrote voorwiel was een nieuw ontwerp geboren en in 1868 liet hij het ontwerp omzetten tot gietijzeren fietsen.
Leuk weetje: De tweewielers bleken niet heel stevig en door de metalen banden en het gietijzeren frame leidde het fietsen op deze fiets tot een ‘losgeschudde schedel’. Mede daarom noemde de Engelstalige de fiets ook wel de ‘boneshaker’. Al gauw werden kogellagers en vaste rubberbanden toegevoegd, waardoor het fietsen een stuk comfortabeler werd.
De Hoge Bi
De pedalen van de Pierre Lallements fiets waren aan het voorwiel bevestigd waardoor de trapas en het wiel dezelfde rotatiesnelheid hadden. Dit was natuurlijk niet ideaal, zeker niet bij een bergafwaartse tocht. Om sneller te kunnen fietsen werd het voorwiel vergroot. Dit resulteerde in 1867 in De Hoge Bi.
Hoewel deze fiets massaal geproduceerd en gebruikt werd was dit de gevaarlijkste variant die we tot nu toe op de weg hebben gezien. Waarom? Omdat het massamiddelpunt van de berijder zo hoog zat dat hij of zij bij en abrupte stopt over het stuur gelanceerd werd. En dat was nog niet alles! De overmoedige rijders die het aandurfde om met dit gevaarte de heuvel af te rijden werden aangeraden om de benen op het stuur te leggen. Mocht je dan wel gelanceerd worden, dan was je nog enigszins voorbereidt om de lancering die zou kunnen volgen. Tot slot was het opstijgen zeer moeizaam door de hoogte, was het bij een tussenstop onmogelijk op een voet op de grond te zetten en had de hoge bi een instabiele wegligging.
Leuk weetje: op 22 april in 1884 vertrok de Brit Thomas Stevens voor een lange fietstocht op de hoge bi. Met een tentje, en slaapzak, een paar sokken en een revolver legde hij in 104 dagen 6000 kilometer af. Dit bewees dat de hoge bi, ondanks zijn gevaarlijke karakter, een bruikbaar rijwiel was.
De veiligheidsfiets
Bij de hoge bi, gebaseerd op het fietsontwerp van Pierre Lallement, waren de trappers rechtstreeks aan het voorwiel bevestigd. Deze ‘kettingloze’ fietsen werden vervangen toen in 1868 de eerste fiets met kettingaandrijving verscheen, de zogenaamde ‘safety bike’. Omdat de fiets een ketting bevatte hoefde het voorwiel niet meer zo belachelijk groot te zijn om hogere snelheden te behalen. Hierdoor konden fietsers weer lager bij de grond zitten, waardoor fietsen een stuk veiliger werd dan met de hoge bi. De ‘safety bike’ van John Kemp Starley was de eerste fiets die sterk leek op de fiets die we tegenwoordig kennen.
Leuk weetje: De banden van de safety bike waren van massief rubber, maar werden in 188 vervangen door de met lucht gevulde banden van John Boyd Dunlop. Vandaag de dag worden nog steeds banden van het merk Dunlop gebruikt.
De fiets van nu
Sinds de veiligheidsfiets, die uitkwam in 1868, zijn er een hoop dingen verbeterd om de fiets te verbeteren en comfortabeler te maken. Alles is bij de hedendaagse fietsen een stuk beter bedienbaar en ook het wielframe is sterk verbeterd om schokken goed op te kunnen vangen. Daardoor is fietsen een stuk aangenamer en ontspannener, de berijder heeft immers een stuk minder pijn aan ledematen en de rug. Dit maakt lange fietstochten mogelijk. Ook de kunststoffen zadels, tegenover houten zadels, zorgen ervoor dat je aan het eind van de rit niet meer thuis komt met houten billen en zadelpijn.
En zo is de fiets, zoals we hem vandaag kennen, langzaam ontstaan. Tegenwoordig hebben we keuze tussen oneindig veel maten en mogelijkheden! Racefietsen, mountainbikes en stadfietsen zijn te vinden in vele uitvoeringen en in alle kleuren van de regenboog. Vandaag de dag is er voor elk wat wils. En Fietsshop Haren voorziet jou er graag van!
De populaire elektrische fiets
De elektrische fiets is sinds enkele jaren op de markt. Oorspronkelijk zijn deze fietsen op de markt gebracht om de mobiliteit van ouderen en mindervalide mensen te verbeteren. Inmiddels hebben echter ook meer mensen deze handige fiets ontdekt en worden ze door mensen in alle leeftijdscategorieën gebruikt.
Hoe het komt dat de fiets in korte tijd zo populair is geworden? In Nederland gaan veel mensen op de fiets naar het werk. De elektrische fiets geeft de mogelijkheid om grote afstanden relatief gemakkelijk af te leggen. Dat scheelt weer in de aanschaf van een brommer of auto. Voor veel mensen is dat een belangrijke overweging. Tegenover natuurlijk frisse lucht en beweging. Daarnaast spaar je als gebruiker van een elektrische fiets het milieu, omdat deze natuurlijk geen uitstoot heeft. Uiteraard is de elektrische fiets ook een stuk goedkoper dan zijn motorische meerderen: met zijn 5 cent per 100 kilometer kun je nog eens goedkoop thuiskomen.
Lichtgewicht stadsfietsen
Waar eerder de omafiets voor zeer lange tijd razend populair was komen er nu steeds vaker stadfietsen met een nieuw karakter op de markt. Zo is er sinds 2012 de unieke VANMOOF fiets op de markt: een stijlvolle en simplistische stadfiets. Deze fiets is lichtgewicht door zijn aluminium frame, weerbestendig door de volledig geïntegreerde lampen en zorgeloos door het GPS track systeem.
Met de fietsen van VANMOOF kunnen we al wel een beetje voorspellen wat we komende jaren van de fiets kunnen verwachten: hippe fietsen die niet teveel wegen, snufjes en gadgets die het reizen gemakkelijker maken en onderdelen die sterk zijn en lang mee gaan.
Een ander voorbeeld van een futuristische fiets zijn de fietsen van BRIK. BRIK maakt fietsen zonder ketting en maakt het mogelijk om te kunnen fietsen met een speciale techniek: cardanaandrijving. Dit betekent niet alleen duurzaam en onderhoudsvrij fietsen, maar ook nog eens geen gedoe meer met gesmeer van je ketting en elastiekjes om de broekspijp. Ideaal! Net als bij VANMOOF wordt BRIK gemaakt van de beste materialen. Bij beide merken kun je daarom genieten van een onderhoudsvrije en onverwoestbare fiets waar je jarenlang plezier aan beleeft.
Een fiets naar eigen hand
Dat er fietsen zijn in vele maten en mogelijkheden hebben we al gelezen. Alsof we daardoor nog niet genoeg keuzestress hebben kan een fiets tegenwoordig aangekleed worden met fietstassen en fietsaccessoires. Een basic fiets kun je daarom pimpen naar eigen smaak, en daarmee een fiets creëren die geheel naar jouw smaak is. Val bel tot spatbord, van zadel tot houders en van kratjes tot fietstassen. Je kan het zo gek niet bedenken of een accessoire voor jouw fiets bestaat wel. Mooi toch!
Het is misschien wel belangrijk om te weten dat een aantal van deze accessoires verplicht zijn op de fiets. Zonder bel ben je bijvoorbeeld strafbaar en kun je een fikse boete krijgen. Zonde van je geld! Benieuwd naar wat nog meer verplicht is? Dat laten we je graag even weten.
Fietsen en boetes
Heb je geen voor- en/of achterlicht? Dan kost dat je €55 wanneer de politie jou te pakken krijgt. Controle op licht is een controle die veel door de politie wordt gedaan. Met name in de stad staan ze vaak op plekken waar je ziet niet ziet. Vervelend, maar natuurlijk volkomen terecht! Fietsen zonder licht is erg gevaarlijk. Zeker wanneer het regent zien automobilisten jou erg lastig.
Een minder hoge boete, maar daardoor niet minder vervelend, is de boete van €30 die je krijgt wanneer je:
- Geen reflectie op de trappers hebt
- Geen reflectie op de wielen hebt
- Slechte rode retroreflectoren hebt
- Een slechte of geen fietsbel hebt
Wist je trouwens dat je ook een boete van €30 kan krijgen als je geen richting aangeeft met je hand? Nu denk je misschien: "maar als ik bel of app op de fiets heb ik geen hand vrij om richting aan te geven!". Hoewel het nu nog niet verboden is wordt er wel streng gegeken naar mobiel gebruik op de fiets. Veroorzaak je gevaar op de weg of zorg je voor hinder omdat je niet goed oplet? Dan ben je strafbaar. Deze boete is aanzienlijk hoger dan €30, dus blijf die hand maar vooral uitsteken!
Heb je wel verlichting maar werkt deze niet goed, of heb je remmen die niet goed werken, dan kun je als je pech hebt een boete van €45 verwachten. Ook wanneer het frame van jouw fiets in slechte staat is krijg je dezelfde prijs op een bon geschreven.
Rijd je rond op een fiets wat echt de term krot wel verdiend? Dan kun je zelfs nog een boete krijgen voor ondeugdelijk bevestigde trappers en een ondeugdelijke stuurinrichting. Deze boete á €85 is niet mild en wederom zonde voor je portemonnee.
Of je nou meteen een gloednieuwe fiets moet kopen als je rondrijd op een krot? Welnee. Maar een veilige fiets is wel belangrijk. Niet alleen omdat je deelnemer bent in het verkeer waar ook andere mensen met jou te maken hebben, maar omdat je natuurlijk ook gewoon goed zichtbaar wil zijn en veilig van A naar B wilt komen. Tegenwoordig zijn er op veel plekken interessante tweedehands fietsen te vinden. Deze zijn niet meer in perfecte staat, maar kunnen gerust nog een ronde mee. Natuurlijk helpen wij je bij Fietsshop Haren ook graag met reparatie, verbetering en accessoires zoals licht en een fietsbel. Samen met jou zorgen we voor veilig verkeer.
Slot erop!
Een tweedehandsfiets is vooral in de stad erg handig. Deze wordt namelijk niet zo snel gejat als een gloednieuw glanzende fiets! Natuurlijk moet je je fiets dan wel goed op slot zetten. Het liefst met een dubbelslot, bijvoorbeeld met een extra ketting aan een paaltje. Wist je trouwens dat je een boete van €40 kunt krijgen als je je fiets níet op slot zet? Deze overtreding geldt gelukkig niet overal en niet altijd. Maar wij gokken erop dat jij je fiets altijd wel netjes op slot zet, toch? Een gejatte fiets is immers boete genoeg!
Een goed slot aan de fiets is dus erg belangrijk, want u wilt natuurlijk niet dat uw fiets gestolen wordt. Daarnaast is het bij sommige fietsenverzekeringen verplicht om een goed slot aan te schaffen. Binnen het ART-keurmerk zijn er fietssloten met verschillende klassen:
- Klasse 2 sloten: bij deze sloten is de preventiewaarde goedgekeurd voor fietsen die voor langere tijd onbeheerd moeten blijven staan
- Klasse 3 sloten: deze klasse is erg geschikt voor locatie waar het risico op diefstal erg hoog
- Klasse 4 sloten: deze klasse sloten zijn te gebruiken voor fietsen maar zijn niet ideaal. Met hun 5 kilo gewicht worden deze vaker gebruikt als motor of brommerslot
Fietsen maar
Nu je weet waar de fiets vandaan komt en wat je allemaal nodig hebt om veilig en kosteloos van A naar B te gaan kun jij met een gerust hart op de fiets stappen. Enneh, wel op slot zetten he!